tiistai 27. syyskuuta 2016

Weekend in NYC

Viime viikonloppu kului tosiaan New Yorkissa, koska mun hosteilla oli siellä lauantaina yliopistokavereiden juhlat. Ite lähdin jo perjantai iltapäivästä bussilla Nyciin ja olin suomalaisen au pair kaverin luona yötä. Bussit täältä Nyciin on yllättävän halpoja riippuen mihin aikaan päivästä ja viikosta lähtee, mutta mitä nyt oon hintoja silmäillyt niin ne voi olla mitä tahansa välillä 5-30 dollaria. Nyt maksoin 25 dollaria, joten ei mun mielestä ollenkaan paha. Bussimatka täältä Nyciin on semmoset 3,5-4 tuntia, tosin nyt oli käynyt joku kämmi muiden bussien aikatauluissa ja ton mun bussin piti noukkia ihmisiä matkan varrelta useasta eri paikasta, joten matka vähän venyi. Mun piti olla perillä illalla 20.15 mutta en päässyt bussista ulos kun vasta 23 aikoihin :D Mutta eihän siinä, näitä sattuu.

Löydettiin sitten Vilman kanssa toisemme ja suunnattiin metrolla Brooklyniin. Metrossa oli yllättävän rauhallista vaikka olikin perjantai-ilta, tai ainakin odotin paljon pahempaa. Sanoisin että viikonloppuisin Itä-Helsingissä meno on paljon levottomampaa eikä aina tarvitse olla edes viikonloppu… :D Metrokartta tuolla on Helsinkiin verrattuna super sekava, mutta mulla oli onneksi jo vähän kokeneempi avustaja mukana. Yksittäinen lippu maksoi 2,75 dollaria jos en nyt ihan väärin muista, joten aika perus hinta mun mielestä. Ainut asia mikä metrolla matkustamisessa mua ärsytti oli aivan järkyttävä kuumuus metrotunneleissa! Sinne ei pääse ilma kiertämään mistään, kun on niin syvällä maan alla ja musta ainakin tuntui että sinne tukehtuu.

Käytiin illalla katsomassa Brooklyn heights, josta näkyy koko Manhattan kaikkine pilvenpiirtäjineen ja valoineen upeasti! Toi oli tosi kiva paikka johon haluan ehdottomasti mennä uudestaan. Tuolta lähtiessä alko satamaan ja todettiin, että parempi suunnata takaisin Manhattanille ja grand centralille, josta mentiin junalla Vilman luo.

Launtaina sitten heräiltiin ja suunnattiin junalla takaisin Manhattanille. Otettiin aamupalaa ihanasta kahvilasta ja mentiin Bryant Parkiin syömään. Käppäiltiin kaupungilla vähän edes takaisin jonka jälkeen ostettiin jätskit ja suunnattiin Central Parkiin, jonka mä halusin ehdottomasti nähdä. Oli jännä pyöriä paikoissa joita on nähnyt vaan elokuvissa ja sarjoissa, ja nyt yhtäkkiä oli itse siellä! Central Parkista tykkäsin, vaikka jollain tavalla odotin ehkä vähän enemmän, en tiedä miksi. Ei tosin koko puistoa nähty kun se on niin iso alue, mutta ehkä ensi kerralla pitää tutkia lisää. Jotenkin noi rakennukset saa pään ihan pyörälle ja tulee todella pieni olo siellä suurkaupungin kaduilla, eikä voi muuta kuin ihmetellä :D Tykkään New Yorkista kuitenkin ihan älyttömästi! Onneksi sinne pääsee suht nopeasti ja halvalla täältä Bostonista, niin tulee varmasti käytyä useamminkin.

Seuraavaksi otettiin metro Brooklyn bridgen pysäkille, josta sitten käveltiin sillan yli Manhattanilta Brooklyniin. Siellä mentiin hullussa kuumuudessa ja muiden turistien seassa ja se silta tuntu vähän pidemmältä kuin aluksi luultiin… :D En välttämättä kävelis uudestaan, ainakaan kesällä! Mutta kiva kokemus ja olihan sieltä hienot näkymät molemmille puolille siltaa.

Brooklynin puolelle selvittiin ja tarkoitus oli mennä syömään yhteen suosittuun pizza paikkaan, mutta monella muulla tais olla samat suunnitelmat ja sinne oli elämän pituinen jono. Mun piti olla kuudelta hostperheen hotellihuoneella, koska mun piti olla töissä se ilta että hostit pääsi juhliin. Suunnistettiin sitten hotellille päin ja yritettiin etsiä jotain ruokapaikkaa, mutta lopulta päädyttiin vaan starbucksiin. Hotellin löytäminen olikin sitten ihan oma shownsa, koska tää kyseinen katu oli mielenkiintoisesti "leikattu" kahtia ja välissä meni kolme muuta katua. Brooklyn oli muutenkin tosi paljon sekavampi kuin NYC, jossa taas mun mielestä on paljon helpompi liikkua. Soitin sitten paniikissa hostäidille että hukassa ollaan, mutta hän onneks osasi neuvoa meidät perille kun on itse ennen Brooklynissa asunut. Hotellilla sitten kateltiin lasten kanssa leffaa, koettiin vanhemman hostlapsen dramaattinen hampaanlähtö ja mentiin nukkumaan, että eipä kovin rankkaa työskentelyä sille illalle ollut.
Sunnuntaina mentiin hostperheen kanssa katsomaan Statue of Liberty, mutta siitä taidan tehdä erillisen postauksen, ettei tämä veny ihan kamalan pitkäksi. Seuraavaan postaukseen siis!